LSVB Boxtel in het nieuws:

www.mooiboxtel.nl 28 februari 2010

Op de koffie bij....LuchtSchietVereniging Boxtel

Onlangs werd Mooiboxtel uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen bij Luchtschietvereniging Boxtel. Een tak van sport die weinig bekendheid geniet in Nederland en ook ik moest bekennen niet veel van deze sport af te weten. Daarom ging ik dan ook graag in op de uitnodiging om een keer langs te komen. Erg benieuwd als ik was liep ik op een vrijdagavond binnen bij Pius X in Liempde. Dit is namelijk sinds eind 2003 het thuishonk van Lucht Schiet Vereniging Boxtel (LSVB). Voorheen zat de club in sporthal d'n Haagakker, echter na de sluiting van deze accommodatie moest men op zoek naar een nieuwe locatie. Dit is uiteindelijk de sooszaal in Liempde geworden.

Elke vrijdagavond wordt er hier door leden van de vereniging een onderlinge competitie met luchtgeweren en luchtpistolen geschoten. "Ik heb vroeger ook wel eens met een luchtbuks geschoten" vertel ik. Aan de reacties van de aanwezigen blijkt wel dat dit niet te vergelijken is. "We schieten hier met luchtgeweren en dat is zeker niet te vergelijken met een klassieke luchtbuks." aldus Perry Weijts, Een van de aanwezige leden. Eens in de zoveel tijd komt er op vrijdagavond ook een trainer uitleg geven over de basistechnieken zoals de houding, omgang met het wapen en het afstellen van het wapen. Voor de onderlinge competitie wordt iedereen ingedeeld op basis van zijn gemiddelde van het afgelopen seizoen. "En op het einde van het seizoen is er een beker voor de winnaar van elke klasse" vertelt Weijts.

Naast de onderlinge competitie wordt er ook nog geschoten in de postcompetitie. In deze competitie schiet je over 10 rondes 40 schoten en de eindscore per ronde wordt opgestuurd naar de wedstrijdleider van de postcompetitie.  En dan is er nog de regiocompetitie Kring Midden-Brabant. Hier wordt tijdens uit- en thuiswedstrijden tussen clubs uit Berlicum, Best, Elshout en Boxtel geschoten. Hierbij schiet je met je luchtgeweer of luchtpistool 40 schoten per serie. Vervolgens worden de punten van de 40 schoten bij elkaar opgeteld en heb je de eindscore. De kaartjes voor de luchtpistolen zijn wat groter en daarom mag hier 5 maal op geschoten worden voordat een kaartje gewisseld dient te worden. Bij het luchtgeweer mag maar 1 maal op een kaartje geschoten worden.

De schietbaan is 10 meter lang en men schiet met de luchtgeweren op witte kaartjes met in het midden tien zwarte ringen van in totaal 4,5 cm doorsnede. De roos is slechts een stip van een halve millimeter! Zie die maar eens te raken van 10 meter afstand.

Sommige schutters dragen aparte jassen en handschoenen wat aanleiding geeft voor mij om daarna te vragen. "Dat is puur voor een meer stabiele houding en dus een betere score. Optische hulpmiddelen zijn verboden, maar door gebruik te maken van speciale schoenen, jassen en handschoenen kan je de stabiliteit vergroten en dus gerichter en beter schieten" verklaart Weijts.

Het clubschieten is voor iedereen toegankelijk vanaf 16 jaar. "Er is bij ons wel een jonger lid, Luc van 10, maar die schiet altijd onder begeleiding van zijn vader. Wij zijn aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie (KNSA) en onze leden dienen wel eerst een bewijs van goed gedrag aan te leveren anders kunnen ze helaas geen lid worden." vervolgt Perry. "De vereniging telt momenteel 17 leden en daar kunnen nog makkelijk een aantal leden bij. We hebben op dit moment ook geen vrouwelijke leden, dus ook die zijn bij ons van harte welkom." vult voorzitter Mart Renders aan. "Als je erover denkt om lid te worden dan kom je eerst een aantal keren proefschieten. Als het je dan bevalt kun je lid worden en gebruik maken van clubgeweren. Je hebt in het begin dus geen aanschafkosten voor een geweer." vervolgt hij. Na verloop van tijd wil iedereen toch graag zijn eigen luchtgeweer en dan kan men er alsnog ??n aanschaffen. De kogels worden groot ingekocht door de club en zijn daardoor tegen gereduceerd tarief te koop. De schietkaarten, waarop geschoten wordt, worden bekostigd vanuit de contributie.

Ik heb inmiddels veel uitleg gekregen over de sport en de gebruikte materialen. De hoogste tijd om het zelf eens te proberen, want dat leek me toch een mooie uitdaging. Na enkele minuten durf ik pas de trekker over te halen want het blijkt toch wel een enorme uitdaging om dat kleine zwarte puntje in je vizier te krijgen en vervolgens ook te houden! Na 4 keer schieten kan ik toch tevreden zijn. Slechts 1 maal buiten de ringen en 3 maal een minimale score van 7, dat valt niet tegen. Het is mij inmiddels wel duidelijk geworden dat het zeker geen makkelijke sport is en dat het veel concentratie en uithoudingsvermogen vergt om langere tijd achter elkaar geconcentreerd te schieten.

Inmiddels hebben alle leden hun wedstrijd van de avond geschoten en is het de hoogste tijd om de baan weer op te ruimen en in de kantine de punten te tellen en onder het genot van een pilsje lekker na te praten. Zou u ook graag meer willen weten over de vereniging of de sport, kijk dan op
www.luchtschietverenigingboxtel.nl en maak een afspraak om een keer te komen proefschieten. Het is zeer zeker de moeite waard!

Categorie : Op de koffie bij.....
Auteur: www.Mooiboxtel.nl
Meer info:

v.l.n.r. Mart Renders,Dennis v Hellemondt en Perry Weijts in actie tijdens hun onderlinge competitie

Er wordt voornamelijk geschoten met perslucht, hier wordt een cilinder gevuld tot 200 bar

Ad Voermans geconcentreerd bezig om een mooie score neer te zetten

De roos op 10 meter afstand, enorm ingezoomd!

Herfstfestijn 04 Oktober 2009

Op 04 oktober 2009 stonden wij met een trailer met twee schietbanen op de markt, waarbij de mensen kennis konden maken met de schietsport zoals wij die beoefenden.

Foto's gemaakt door: www.boxtelbeleeft.nl

Foto's gemaakt door: www.mooiboxtel.nl

Brabants centrum 01 Oktober 2009

LUCHT SCHIET VERENIGING OP HERFSTFESTIJN

’We schieten met geweer of wapen,
niet met buks’

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Mart Renders van de Lucht Schiet Vereniging Boxtel (LSVB) lost een schot met zijn luchtgeweer. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR STEFAN LATIJNHOUWERS

Er zijn nog steeds veel Boxtelaren die praten over de Boxtelse luchtbuksvereniging, maar die term kan volgens Mart Renders (29) de prullenbak in. ,,De officiële naam is Lucht Schiet Vereniging Boxtel (LSVB) en voor de duidelijkheid: wij schieten niet met buksen, maar met een geweer of een wapen”, aldus Renders die bestuurslid, wedstrijdleider én pr-man is bij LSVB. Zondag 4 oktober presenteert de schietclub zich op de Markt in Boxtel tijdens het Herfstfestijn.

De luchtschietvereniging, die opgericht werd in 1964, telt vijftien leden die wekelijks op vrijdagavonden actief zijn. Dat gebeurt op een tien meter lange schietbaan in de sooszaal van sporthal Pius X in Liempde.

Renders: ,,We schieten met loden kogeltjes op een vierkante witte kaart met daarop tien zwarte ringen die een doorsnede hebben van 4,5 centimeter; de roos bestaat uit een stip van een halve millimeter. We hebben geen ondersteuning tijdens het schieten, dat gebeurt in een volledig vrijstaande houding. Bovendien maken we geen gebruik van een vizier. Er komt veel bij kijken, want we moeten tijdens het schieten onder meer ook letten op de ademhaling en hartslag. Dat heeft allemaal invloed op het resultaat.”

GEZELLIGHEID

De Boxtelse schietclub neemt deel aan een regionale competitie met drie andere verenigingen uit Berlicum, Best en Elshout. Gedurende het seizoen staan in totaal negen wedstrijden op het programma. Renders: ,,Daarnaast zijn er nog open wedstrijden in het hele land waar we aan deel kunnen nemen.”

De leden van LSVB komen tijdens clubavonden tegen elkaar uit in een onderlinge competitie. ,,Leden die alleen willen oefenen en het uit sportief oogpunt gewoon leuk vinden om te schieten kunnen ook bij ons terecht. Graag zelfs, want we kunnen nieuwe schutters heel goed gebruiken”, zegt Renders.

Hij vervolgt: ,,Wij willen graag goed presteren, maar de gezelligheid staat voorop. Daar willen we de mensen zondag tijdens het Herfstfestijn ook attent op maken tijdens onze presentatie op de Markt. We zijn daar aanwezig met een trailer met twee schietbanen en het is de bedoeling dat het publiek onder begeleiding van onze leden gaat schieten. Natuurlijk hopen we de mensen zo warm te maken voor onze sport en nieuwe leden te werven.”

LSVB telt momenteel tien luchtgeweerschutters en vijf luchtpistoolschutters. ,,Tijdens het Herfstfestijn geven we alleen een demonstratie met het luchtgeweer, maar een aantal leden schiet dus ook met een luchtpistool, waaronder ik. De eerste negen jaar van mijn lidmaatschap schoot ik met een geweer, maar nu schiet ik alweer zes jaar met een pistool. Voor ons is het een hele leuke en serieuze sport, waarbij we veel aandacht hebben voor de veiligheid. Het publiek kan zondag zelf ervaren hoe het schieten met een luchtgeweer in zijn werk gaat, iedereen vanaf 15 jaar kan een poging wagen. We hopen ons enthousiasme zondag over te brengen op de bezoekers van het Herfstfestijn.”

Brabants centrum 23 Oktober 2003

LUCHT SCHIET VERENIGING BOXTEL OPENT SCHIETBAAN

'Wij zijn geen agressievelingen'

OP DE FOTO: De leden Theo van Alphen (rechts) en Mart Renders in actie op de nieuwe schietbaan van de Lucht Schiet Vereniging Boxtel in jeugdhuis Pius X in Liempde. Pius X-beheerder Stef Tausch bekijkt een scorekaart.

De Lucht Schiet Vereniging Boxtel (LSVB) opent morgen vrijdag 24 oktober om 20.30 uur haar nieuwe schietbaan. Dat gebeurt in jeugdhuis Pius X in Liempde. Toen bekend werd dat in 2003 het doek voor sporthal Den Haagakker definitief zou gaan vallen moest de vereniging op zoek naar een nieuwe accommodatie. Uiteindelijk bleek de 'sooszaal' van Pius X de beste locatie. In april van dit jaar werd door de leden van LSVB gestart met de bouw van een compleet nieuwe mobiele en volautomatische schietbaan met in totaal zeven schietpunten.

De afgelopen maanden hebben de leden van LSVB met man en macht gewerkt om op tijd klaar te zijn voor het nieuwe seizoen. De schietvereniging slaagde in die opzet. ,,Onze oude schietbaan was niet meer te hergebruiken omdat deze een vaste opstelling heeft, terwijl op de nieuwe locatie zo’n opstelling niet mogelijk is”, aldus Arno van Helvoort, lid en wedstrijdleider van LSVB.

,,Als wij op vrijdagavond gaan schieten, moeten we de schietbaan uit een andere ruimte in Pius X naar de sooszaal brengen en daar opbouwen. Dat is nodig omdat de zaal ook gebruikt wordt voor andere doeleinden, waaronder tienerfeesten. Meestal duurt het een minuut of tien voordat we de baan opgebouwd hebben. In Den Haaghakker zat onze schietbaan in een soort kast, waar de baan uitgeklapt kon worden.”

De zoektocht naar een nieuw onderkomen had volgens Van Helvoort en LSVB-lid Mart Renders veel voeten in de aarde. Van Helvoort: ,,Er waren verschillende opties. Martien Pennings kwam met het voorstel om een voorziening te bouwen bij sporthal De Braken en ook gemeenschapshuis De Rots is even in beeld geweest. Uiteindelijk kwam de gemeente op de proppen met Pius X, waar de sooszaal uiteindelijk het beste bleek te passen bij de eisen waar wij aan moeten voldoen. Onze baan heeft een lengte van vijftien meter en is 8 tot negen meter breed. We schieten zowel met luchtgeweer als luchtpistool. Steeds meer leden stappen over van geweer op pistool. Luchtpistoolschieten wint steeds meer aan populariteit.”

KANTINE

Belangrijk voor de vereniging was dat er een kantine aanwezig in het nieuwe onderkomen. Ook wat dat betreft zijn de leden van LSVB in Pius X met hun neus in de boter gevallen. ,,Naast het schieten is het plezier voor ons heel belangrijk”, aldus Renders.

,,We zijn maar een kleine club met tien leden, die heel goed met elkaar omgaan. LSVB is officieel in 1965 opgericht. In het bijna veertigjarig bestaan van de vereniging hebben we heel veel verschillende onderkomens gehad, waaronder ook dubieuze locaties. Al die verhuizingen hebben vaak invloed gehad op het ledenaantal, dat op het hoogtepunt nog 35 bedroeg. We waren daarom heel gelukkig in sporthal Den Haagakker, waar we sinds 1994 zaten en liever niet wegwilden. In Pius X hebben we een uitstekende nieuwe locatie gevonden. Een nadeel is wel dat de huur hier hoger ligt, waardoor we de ruimte op vrijdagavonden maar twee uur huren. In Den Haagakker konden we ruim drie uur achter elkaar schieten.”

Het college van B. en W. besloot LSVB een eenmalige bijdrage toe te kennen van 2.500 euro voor het aanpassen van de accommodatie, maar wilde de vereniging geen bijdrage geven in de huurkosten. De kosten van de nieuwe schietbaan konden gedrukt worden doordat de leden de voorziening zelf realiseerden.

Van Helvoort: ,,Onze leden zijn gelukkig vrij handig. Mart en ik zijn beiden elektricien, terwijl we ook onder meer een constructiemedewerker, een schilder en een timmerman binnen de vereniging hebben. We hebben ervoor gezorgd dat de baan voldoet aan de eisen die gesteld worden aan een officiële schietbaan, waar ook belangrijke wedstrijden geschoten zouden kunnen worden. Wij houden zelf elke vrijdagavond een onderlinge competitie en daarnaast nemen onze leden deel aan de kringcompetitie en nationale wedstrijden als het Nederlands kampioenschap.”

PISTOOLSCHIETEN

Van Helvoort en Renders zijn zelf onlangs overgestapt van geweer naar pistoolschieten, net zoals veel andere liefhebbers. Renders stond te boek als een begenadigd geweerschutter en werd ooit zelfs Nederlands kampioen in zijn categorie.

,,Pistoolschieten is een totaal andere discipline dan geweerschieten. Dat komt omdat de techniek heel anders is. Je begint in feite weer van vooraf aan. We schieten met loden kogeltjes van 4,5 millimeter. Dat gebeurt vanaf een afstand van tien meter op kaarten met tien ringen en een roos in het midden. Die kaarten zijn bij het geweerschieten 10 bij 10 centimeter groot en bij het pistoolschieten ongeveer 17 bij 17 centimeter. De doorsnede van de roos bij pistoolschieten is 12 millimeter. De kick van de sport is om steeds beter te worden en de concurrentiestrijd aan te gaan met anderen”, aldus Renders.

,,Veel mensen denken dat wij agressievelingen zijn omdat we bij een schietvereniging zitten, maar het tegendeel is waar. We zorgen er zelf voor dat er geen mensen lid kunnen worden die verkeerde bedoelingen hebben. Als mensen belangstelling hebben voor een lidmaatschap nodigen we ze altijd uit om proef te schieten. Meestal hebben we dan al heel snel in de gaten of iemand wel of niet deugt en geschikt is voor onze club. Ja, we hebben wel eens mensen geweigerd, terwijl we wel graag zouden zien dat het ledenaantal omhoog zou gaan. We hebben ruimte voor zo’n twintig tot vijfentwintig leden.”

KLEINE SPORT

Luchtschieten is een kleine sport in Nederland. Ondanks het feit dat LSVB al bijna veertig jaar bestaat geniet de vereniging geen grote bekendheid in Boxtel. Renders en Van Helvoort zijn ietwat teleurgesteld over de betrokkenheid van de gemeente. Renders:

,,Ze hebben weinig moeite gedaan om zich echt in de sport te verdiepen en belangstelling te tonen voor onze vereniging. Dat bleek wel uit het feit dat de gemeente ons eerst in de sporthal wilde onderbrengen, maar dat is geen optie omdat het daar galmt als de pest als wij gaan schieten. Wethouder Anton van Aert is nog een keer komen kijken op een vrijdagavond. Wij beginnen altijd rond de klok van half negen, maar hij was er al om 20.00 uur. Wij waren nog bezig met het opbouwen van de baan toen hij zei dat hij weg moest omdat hij een afspraak had bij voetbalvereniging ODC in Boxtel. Op zo’n moment merk je dat je als kleine vereniging niet echt meetelt.”

Niettemin hoopt LSVB morgen tijdens de opening van de schietbaan zo’n vijftig tot zestig genodigden te mogen begroeten, waaronder ook vertegenwoordigers van de gemeente en de Boxtelse Sportraad. Van Helvoort: ,,Daarnaast hebben we leden van verenigingen uit Best, Elshout en Berlicum uitgenodigd die met ons de kring Midden-Brabant vormen, evenals de leden van de Dorpsraad Liempde en vertegenwoordigers van de nationale bond. Het is een besloten bijeenkomst, maar begin volgend jaar willen we ook nog een open dag organiseren. Op die manier hopen we onze sport bij veel mensen onder de aandacht te brengen.”